Lecțiile de mai jos sunt extrase din discursul lui Guy Kawasaki ținut la o zi după moartea lui Steve Jobs. Trebuia sa țină altă prezentare dar a pregătit alt discurs în acea dimineață.

Guy Kawasaki a lucrat cu Steve Jobs in 2 perioade diferite si dupa cum Guy recunoaste, a supraviețuit.

Lecțiile de mai jos sunt utile mai ales unui antreprenor dar și oricui la început de drum.

1 ”Experții” n-au nici o idee despre ceea ce se întâmplă!

Steve Jobs nu asculta de așa numiții experți, din contră ei ascultau de Steve Jobs. Este vorba de acei jurnaliști, analiști, acei guru care cred că au înțeles cum stau lucrurile. De obicei experții iți prezintă ceea ce s-a făcut deja, idei general acceptate sau propriile concepte si sunt de multe ori deconectați de clienții pe care tu dorești să-i satisfaci. Acum cu atât de multă putere de comunicare (Facebook, Twitter) este foarte ușor sa fii aproape de oameni. Să asculți interpretările experților (mai ales ale celor ce se auto-numesc experți) este un mare NU. Experții nu te pot ajuta, trebuie să înțelegi lucrurile singur.

2 Clienții nu pot să-ți explice de ce anume au nevoie.

Pot doar să-ți spună că vor o variantă mai bună, mai ieftină a ceva ce există deja. Nu te vor ajuta să creezi ceva revoluționar, de impact. Asta îmi aduce aminte de o vorbă a lui Henry Ford care spus: ”Dacă aș fi întrebat clienții ce-și doresc, mi-ar fi spus ca vor un cal mai rapid”.

3 Creează provocări mari în companie.

De cele mai multe ori, angajații se vor dedica sa se ridice peste provocări și vor face tot posibilul să facă cea mai bună treabă din cariera lor.

4 Design-ul contează.

Într-o lume în care se vorbește mult despre prețuri, despre cerere și ofertă, există oameni care pun accent pe design. Pentru cei mai mulți clienți ceea ce văd este ceea ce primesc și nu-i interesează cât de complecși sunt algoritmii din spatele aplicației, de exemplu. Pentru ei design-ul și interfața produsului, este produsul. Steve a demonstrat că design-ul e important cu Macintosh, iPod, iPhone și iPad. Ca o paranteză la discursul lui Guy, tot Steve Jobs a spus că design nu înseamnă doar cum arată sau se simte un produs. Design înseamnă cum funcționează.

5 Poze și texte mari în prezentări (Power Point).

Să faci prezentări cu text de 12 pe care doar tu poți să-l citești nu mai e o opțiune. Steve Jobs avea slide-uri cu un singur cuvânt.

6 Fă ceva de 10 ori mai bun nu doar cu 10% mai bun.

Exemplul clasic cu gheața. Înainte oamenii tăiau iarna gheață din lacuri și o depozitau pentru a ține vara alimentele la rece. Apoi au apărut fabricile de gheață și practic în orice oraș, oricând exista gheață pentru alimente. Tot ce trebuia sa faci era să te aprovizionezi când aveai nevoie. Mai târziu au apărut frigiderele, aveai gheață le tine acasă oricând (de fapt nici nu-ți mai trebuia gheață pentru alimente).

Frigiderul reprezintă un produs de 10 ori mai bun față de fabrica de gheață. La fel cum și fabrica de gheață e un produs mai bun decât lacul înghețat. Atenție! Companiile care recoltau gheață din lac au murit făcând asta nefiind capabile sa se adapteze și să facă trecerea la fabrici de gheață. La fel și fabricile de gheață nu s-au adaptat sa fabrice frigidere. Pun si eu o întrebare: Câți dintre voi are aparat digital Kodak, cândva liderul absolut în domeniul fotografiei?

7 Funcționează sau nu funcționează, e tot ce contează.

Să nu rămâi blocat în trenduri sau idei duse la stadiul de religie. La început Apple nu permitea instalarea de aplicații realizate de altcineva (third-party apps). Așa au considerat atunci că e mai bine. Apoi au permis dezvoltarea și instalarea de aplicații și au deschis o nouă piață. Nu au rămas fixați pe o idee. Nu conta ca e sistem închis sau deschis, tot ce conta era că merge și oamenii sunt mulțumiți.

8 Prețul și valoarea nu sunt același lucru.

Produsele Apple sunt scumpe dar pentru unii oameni beneficiile aduse le fac să merite. Au valoare mare pentru utilizatori și prețul devine mai puțin relevant. Creează un produs valoros și unic. Dacă produsul este valoros dar nu este unic, va fi nevoie de te bați în prețuri. Dacă de bați în prețuri va fi foarte greu mai ales dacă ești la început.

9 Oamenii de nota 10 angajează oameni de nota 10 (plus)!

Oamenii de nota 9 angajează oameni de nota 8, oamenii de nota 8 angajează oameni de nota 7, șamd. Fac asta pentru a-i putea controla de cele mai multe ori. Oamenii de nota 10 angajează oameni de nota 10 (plus) ca sa-i ridice, să arate drumul. Să ai oameni mai buni decât tine în anumite domenii.

10 Liderii adevărați fac demonstrații de produs.

Nimeni nu făcea demonstrații mai bine ca Steve Jobs. Dacă nu poți face demonstrații cu produsul companiei dă-ți demisia. Undeva ceva nu faci bine.

11 Antreprenorii adevărați livrează.

Când ești inovator, când scoți produse revoluționare este de acceptat ca prima versiune sa aibă lipsuri. Nu este vorba de un produs prost dar sa nu fie complet (încă). Nu aștepta ca produsul să fie perfect, pierzi timp prețios.

12 În unele lucruri trebuie să crezi ca să se întâmple.

De cele mai multe ori auzim invers: să vezi și apoi să crezi. Trebuie să crezi în produsul tău și să-l construiești și să-l livrezi, apoi oamenii vor vedea și tu vei vedea. Macintosh a avut succes pentru că 100 de oameni au crezut în Macintosh și l-au construit. Dacă ar fi așteptat dovezi, acceptul clienților, etc poate ca Macintosh nu ar mai fi apărut vreodată și Apple n-ar mai fi fost ce este acum.

Mai jos aveți prezentarea completă: https://www.youtube.com/watch?v=DR_wX0EwOMM

Sunt mai multe lecții de învățat și mai bine explicate decât am reușit eu să reproduc.

 

Top 12 lecții învățate de la Steve Jobs (de Guy Kawasaki)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *